مصرف چربیهای سالم می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند

20 ژوئیه 2016- براساس یک تحقیق جدید، یک رژیم غذایی با چربیهای سالم می تواند پاسخی برای جلوگیری یا کنترل دیابت نوع 2 باشد.

 این تحقیق که در مجله ی PLOS Medicineمنتشر شده است، شامل آنالیزمجدد 120 کارآزمایی است که در آن 4220 نفر بصورت تصادفی در رژیم های غذایی خاص شرکت داشتند.

این تیم تحقیقاتی به بررسی رژیم های غذایی مختلف و تأثیرآن برسلامت متابولیک شامل قندخون، انسولین خون، مقاومت به انسولین و حساسیت به انسولین وهمچنین توانایی تولید انسولین در پاسخ به قندخون پرداختند. این یافته ها نشان داد که هر 5 درصد از انرژی که بجای تأمین از کربوهیدرات ها و چربیهای اشباع  از چربیهای غیراشباع مونو یا پلی تأمین شود، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را 22 درصد کاهش دهد.

جایگزینی تقریباً 100 کالری از کربوهیدرات ها یا چربیهای اشباع توسط 100 کالری چربی غیراشباع بویژه چربی غیراشباع پلی، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را تا 6.8درصد کاهش می دهد.

این تحقیق توسط  دکتر داریوش مظفریان رئیس دانشکده ی علوم تغذیه ی فریدمن و مدیر سیاست گذاری دانشگاه Tuftsو دکتر Fumiaki Imamuraاز شورای تحقیقات پزشکی  واحد اپیدمیولوژی دانشگاه  کمبریج هدایت گردید.

 دکتر مظفریان می گوید: جهان با بیماری همه گیر مقاومت به انسولین و دیابت مواجه است، یافته های ما از تأثیر خوردن غذاهای غنی از چربی های خوب مانند گردو، دانه ی آفتابگردان، سویا، دانه ی کتان، ماهی و سایر روغن های گیاهی در پیشگیری یا درمان این بیماریها حمایت می کند، این یک پیام مثبت برای عموم مردم است که از مصرف چربیهای سالم هراس نداشته باشند.

محققان امیدوارند یافته های این تحقیق بتواند به پزشکان و بیماران اهمیت تغذیه ی سالم را در خطر ابتلا به دیابت خاطر نشان کند.

دکتر Imamuraمی گوید: تاکنون اطلاعات ما در مورد تأثیر چربیهای تغذیه ای و کربوهیدراتها برگلوکز  ، انسولین و فاکتورهای  خطر مربوط به آن بر اساس مطالعات فردی با نتایج متناقضی بود، با ترکیب  نتایج بیش از 100 تحقیق دراین زمینه، ما شواهد قوی تری را در مورد تأثیر مواد مغذی اصلی بر این عوامل  خطر یافتیم.

 در روز دوشنبه یک مطالعه ی جداگانه به بررسی رژیم غذایی مدیترانه ای و مزایای  وجود  چربیهای  سالم در کاهش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 منتشرگردید.

برای اطلاعات بیشتر درمورد خوردن غذاهای سالم که می تواند : مدیریت قندخون شما کمک کند برنامه ی low carb را که به منظور کمک به مدیریت بهتر دیابت نوع 2 از طریق رژیم غذایی تدوین شده است ، مطالعه نمایید.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/healthy-fats-could-prevent-type-2-diabetes-94478065.html